ورود عضویت یکشنبه 5 اسفند 1397
NEWSHA Skip Navigation Links
اطلاعیه: آغاز ثبت نام کارگاه آموزشی " ارزیابی و درمان اختلالات پردازش شنوایی مرکزی" 66830409
سبـد خرید
تعداد اقلام : 0
مجموع(ریال) : 0
حس خوب شنیدن
آیاکودکان کم شنوا برای گفتار به لب خوانی نیازدارند

كودكاني که کم شنوا به دنیا می آیند مي‌توانند گفتار و زبان مادری را از طريق گوش دادن یاد بگیرند.

یادگیری زبان و گفتار صرفا از طریق لب‌خواني امکان پذیر نیست. در واقع این استفاده از باقیمانده شنوايي است که به رشد و توسعه ويژگي‌هاي زبرزنجيري گفتار كه انتقال دهنده معني و مفهوم زبان هستند، كمك مي‌كند.


لب‌خواني عبارت است از درک گفتار از طريق نگاه كردن به لب ها و حرکت فك، زبان و دندان‌ها. در لب خوانی حالات چهره و حالات بدني نیز در انتقال معانی نقش دارند. اگر چه ممكن است كودكان کم شنوا بتوانند زبان را از طریق لب خوانی درک کنند، اما فراگیری کامل زبان از طريق لب خوانی صرف امکان پذیر نیست. تنها 33 درصد از آواهای گفتاری روي لب ‌ها قابل مشاهده است. اگر گوينده هنگام صحبت کردن از حداقل حركات لب استفاده كند، در این حالت فردي كه به لب خواني وابسته است، تقریبا هيچ گونه اطلاعاتي برای فهم موضوع به دست نمي‌آورد. در واقع تنها زماني كه مهارت شنوايي به لب خوانی اضافه شود، شنونده مي‌تواند معني کامل پیام را درك كند.

 

بسياري از آواهای گفتاری روی لب مشابه یکدیگر به نظر می رسند. حرکت لب ها هنگام تولید همخوان‌هايي نظیر /م/، /پ/ و /ب/ یکسان است. به همين دليل تشخیص كلماتی نظیر /مور/، /پور/ و /بور/ از یکدیگر به راحتی امکان پذیر نیست. آواهایی كه در وسط دهان توليد مي‌شوند( نظیر /ل/ و /ن/) نيز روي لب‌ها مشابه به نظر مي‌رسند. تنها تعداد کمی از آواها( مثل /ن/، /ه/ ، /س/، /ك/) قابل مشاهده و تمایز از یکدیگر هستند. معمولا هنگام صحبت، وضعيت قرارگیری زبان قابل مشاهده نيست. به همين دليل واكه‌هاي نزدیک به هم به راحتی اشتباه مي‌شوند. در هنگام لب خوانی، ویژگی واکداری/بی واکی در همخوان های زوج(مثل پ/ب، د/ت، ك/گ) نيز قابل مشاهده نیستند.

 

بيشتر همخوان های انتهایی نيز روي لب‌ها قابل تشخيص نيستند. هنگاه صحبت کردن، به دلیل تولید پشت سر هم آواها(هم تولیدی)، لب‌خواني دشوارتر مي‌شود. بنابراين كودكاني كه براي يادگيري زبان تنها به بينايي متکی هستند، خیلی سریع خسته و ناتوان مي‌شوند. رفتار این کودکان در كلاس تغيير مي‌كند و این امر روي پيشرفت درسي آن‌ها تاثیر می گذارد.

 

نکته مهم این است که تنها با استفاده از حس شنوايي است که مي‌توان به تمامي ويژگي‌هاي گفتار دسترسي پيدا كرد. با استفاده از لب‌خواني نمي‌توان ويژگي‌هاي زبرزنجيري گفتار نظیر زير و بمي، شدت، ديرش و ريتم را دریافت كرد. لب‌خواني هیچ گونه اطلاعاتي در مورد ویژگی های نوایی (آهنگ و ريتم) گفتار فراهم نمی کند. این امر به نوبه خود باعث می شود تا کودک هنگام بیان یک گفته از تنفس مناسب برخوردار نباشد. ویژگی های نوایی مهمترين بخش هر زبان است، زیرا اطلاعاتي در مورد ساختار جمله منتقل مي‌كند كه وجود آنها براي درك معني و مفهوم پیام الزامي است.

 

امروزه پيشرفت‌ فناوری های شنوایی باعث شده تا تعداد زيادي از كودكان کم شنوا بتوانند از سمعك براي دستيابي به تمامي فركانس‌هاي گفتاري استفاده كنند و از طريق آن، گوش دادن و صحبت كردن را بياموزند. کودکانی هم که از طریق سمعک دسترسي كامل به طيف گفتار نداشته باشند، می توانند با استفاده از كاشت حلزون و يك برنامه توانبخشي جامع، گفتار را از طريق گوش دادن یاد بگیرند.

 

موثرترين راه براي رشد گفتار كودكان، استفاده از شنوايي است. كودكان شنوا در سال های اول زندگي با گوش دادن به صداي مادر و بعدها با گوش دادن به صداي ديگران، نحوه برقرای ارتباط را یاد می گیرند. كودكان کم شنوا نيز در صورت استفاده از فناوری شنوايي مطلوب و درمان مناسب، مي‌توانند مراحل طبيعي رشد زبان را مشابه كودكان شنوا طی كنند.

 نمونه ای از جلسات روش شنوایی-کلامی

روش شنوايي- كلامي بيشتر روي استفاده كودك از باقيمانده شنوايي تاکید مي‌كند تا نشانه‌هاي بینایی الگوي لب‌ها. در این روش، كودكان با یادگیری مهارت گوش دادن، مهارت های زبانی و چگونگي برقراري ارتباط موثر را فرا مي‌گيرند. اين فرآيند مزاياي دو جانبه‌ دارد : همزمان با بهبود درك شنیداری گفتار، توليد گفتار و قابلیت درک آن برای کودک کم شنوا افزايش مي‌يابد.

 

كودكان کم شنوا در موقعيت‌هاي ضعيف اكوستيكي، از لب‌خواني برای درک بهتر گفتار استفاده مي‌كنند. در این شرایط افراد با شنوايي طبيعي نيز از لب خوانی بهره مي‌برند. در وضعيت‌هاي اكوستيكي نامناسب (مثل نويز زمينه‌اي بالا، وجود محركات رقابتي،‌ گوش دادن به صدای ضبط شده) و جايي كه کیفیت سيگنال اكوستيكي کاهش مي‌يابد، گوش دادن دشوارتر مي‌شود. هر چه شنونده از منبع صدا دورتر باشد، سيگنال شنوايي نامناسب‌تري دريافت مي كند. در همه اين موقعيت‌ها لب‌خواني مفید است. در مدرسه نیز نويز زمينه معمولا دردسر ساز است. استفاده از فناوری هايي مثل تقویت و پخش صدا ار طریق بلندگو و دستگاه اف‌ام به درک بهتر گفتار در این شرايط كمك مي‌كند. در این موقعیت ها لب‌خواني هم مي‌تواند مفید باشد. در مجموع، بيشتر كودكان کم شنوا به لب‌خواني نياز دارند، ولي نه به عنوان وسيله اوليه براي يادگيري زبان.

 

منابع در آرشیو سایت موجود می باشد.

تهیه و تدوین: موسسه دانش بنیان نیوشا



استفاده از این مطلب در سایت های دیگر فقط با ذکر منبع [موسسه دانش بنیان نیوشا] مجاز می باشد

تاریخ به روز رسانی: پنج شنبه 17 دی 1394 تعداد بازدیدها: 2102
کلمات کلیدی: شنوایی کلامی،لب‌خواني،کودکان کم شنوا
آدرس کوتاه صفحه: http://newsha.ir/P/3403
اطلاعات تماس با مرکز

آدرس: تهران- انتهای خيـــــابان امام خمينـی (سپه غربي) نرسيده به اتوبان يادگار امام پلاک 1386
تلفن مرکز: 60-66845959-021
نمابر: 66830409-021
پست الکترونیکی: Info@Newsha.ir
لینک های مرتبط

پزشک انلاین
مجله سلامـت
مجله پزشکی دکتر سلام
انجمن علمی شنوایی شناسی ایران
وب سایت جامع پزشکی و سلامت بیوطب

مراکز طرف قرارداد

خانـه کارگر
بیمه بانک ملت
بیمه بانک رفاه کارگران
عضویت در خبرنامه

با عضویت در خبرنامه نیوشا از آخرین اخبار و اطلاعیه های نیوشا با مطلع شوید.

پست الکترونیکی:



حقوق این سایت متعلق به مرکز تخصصی نیوشا می باشد. هرگونه کپی برداری پیگرد قانونی دارد