ورود عضویت یکشنبه 5 اسفند 1397
NEWSHA Skip Navigation Links
اطلاعیه: آغاز ثبت نام کارگاه آموزشی " ارزیابی و درمان اختلالات پردازش شنوایی مرکزی" 66830409
سبـد خرید
تعداد اقلام : 0
مجموع(ریال) : 0
حس خوب شنیدن
اختلال پردازش شنوایی-بدشنوایی

"سوالات رایج درباره اختلال پردازش شنوایی-بدشنوایی"

 

1- لطفا درباره اختلال پردازش حسی توضیح دهید؟

2- آیا حوزه فعالیت مرکز نیوشا بیشتر در زمینه اختلالات شنوایی و تعادل می باشد؟

3- آیا می توانید مثالی درباره اختلال بیش شنوایی بزنید؟

4- برای درمان این نوع اختلالات چه کاری می توان انجام داد؟

5- فرزند من چند بار در روز بايد به موسیقی هاي برنامه NLP گوش دهد؟

6- آيا فرزند من مي تواند هنگام خواب، به موسیقی گوش دهد؟

7- چه مدت طول مي كشد تا نتيجه ي قابل مشاهده اي حاصل شود؟

8- آيا موسیقی ‌هاي برنامه NLP، اتيسم را درمان مي كند؟

9- كدام يك از روش های صدا درمانی NLP را بايد اجرا كنم؟

10- در مورد استفاده از هدفون توسط اين كودكان، بجز موارد درماني، چه توصيه هايي داريد؟

11- آیا تا بحال کسی با گوش دادن به این موسیقی ها حساسیتش به صدا بیشتر شده است؟

12-آیا برنامه صدا درمانی NLP برای بزرگسالان کم شنوا کارایی دارد؟

13- آیا استفاده از موسیقی هایNLP برای یک کودک 9 ساله مناسب است؟

14- آیا برای حصول نتایج مثبت لازم است تمام برنامه صوت درمانی NLP را اجرا کنم؟

15- فرزندم 7 ساله است و دچار مشکلات خواندن است(مثلا در خواندن یک مطلب، یک خط را جا می اندازد). از آنجایی که این برنامه کارکردهای مغزی را تغییر می دهد، آیا می تواند به رفع این مشکل کمک کند؟

16- آیا استفاده از این برنامه توسط کودکان هنجاری که بیماری خاصی ندارند، اثرات سوء دارد؟

17- دخترم وقتی در جایی صدای بلندی بشنود که باعث ترسیدنش شود، از حضور مجدد در آن مکان اجتناب می کند. مثلا هفته ی پیش به یک رستوران شلوغ رفتیم. ناگهان از دست پیشخدمت سینی به زمین افتاد که صدای بسیار بلندی ایجاد کرد و باعث ترس او شد. از آن روز او دیگر حاضر نیست به آنجا برگردد. من برای کاهش حساسیت او به صداهای محیط باید چکار کنم؟

 18- زمان موسیقی ضبط شده روی هر برنامه چقدر است؟

 19- فرزند من در تلفظ بعضی از همخوان ها(صامت ها) مشکل دارد و نمی تواند کلماتی که با همخوان های "ک" و "گ" شروع می شوند را بیان کند. در حالیکه در تلفظ کلماتی که با "د"، "ب" یا "او" شروع می شوند، هیچ مشکلی ندارد. به نظرم در شنیدن کلمات مشکل ندارد، اما علیرغم تلاش زیاد نمی تواند آنها را بیان کند.

 

پاسخ ها:
1- لطفا درباره اختلال پردازش حسی توضیح دهید؟

درست همانند همه موجودات دیگر، تجربه درکی ما از محیط پیرامون از طریق حواس مختلف انجام می گیرد. ما از طریق حواس پنجگانه خود صدا ها می شنویم، اشایء مختلف را می بینیم، مزه ها را می چشیم، اشیاء را لمس می کنیم و بوها را استشمام می کنیم. در واقع ما در دنیایی مملو از احساسات و پاسخ های عصبی به محرکات محیطی زندگی می کنیم.

در فرد هنجار، دریافت حواس مختلف در محدوده ای مشخص از پاسخ ها به عنوان "هنجار" تلقی می شود. این امر به ما اجازه می دهد تا درباره جهان پیرامون خود و وقایع آن با دیگران اشتراک نظر داشته باشیم. بدین معنا که همه ما رنگ قرمز را قرمز و رنگ آبی را آبی تشخیص می دهیم، و این امر تا زمانی امکان پذیرست که تجربه ما از دریافت و پردازش رنگ قرمز یا آبی خیلی متفاوت با آنچه دیگران از این دو رنگ تجربه می کنند، نباشد. به همین ترتیب، ما صدای بلند را بلند، شئی داغ را داغ و شئی سرد را سرد درک می کنیم.

باید دانست که درکِ "هنجار" ما از وقایع دنیای پیرامون بسیار محدود است. در واقع حواس ما بخش محدودی از محرکات را به عنوان هنجار درنظر می گیرند و غیر از آن را غیرهنجار تلقی می کنند. برای مثال، حس بینایی ما قادر به دریافت طیف بسیار محدودی از تشعشعات الکترومغناطیسی می باشد. همینطور، حس شنوایی ما محدوده کمی از ارتعاشات صوتی موجود در دنیا را به عنوان "صدا" دریافت و درک می کند. حواس لامسه، چشایی و بویایی ما نیز در مقایسه با دیگر موجودات بسیار محدود است. اما به دلیل آنکه همه ما در دریافت و پردازش محرکات نور، صوت، لامسه، چشایی و بویایی موجود در محیط پیرامون خود اشتراک داریم(آن ها را یکسان دریافت و درک می کنیم)، جهان حسی ما بسیار شبیه یکدیگر است.

اما در فردی که دچار ضایعه مغزی شده است، پردازش حسی هنجار دچار مشکل می شود و در نتیجه فرد دچار حساسیت کمتر از حدِ هنجار یا بیشتر از حدِ هنجار می شود.

برای ما درک اختلال حساسیت کمتر از حدِ هنجار آسان است. در این حالت فرد مبتلا ممکن است دچار ناشنوایی(کم شنوایی)، نابینایی(کم بینایی)، ضعف در حرکت یا احساس از محیط، ضعف چشایی یا بویایی شود. این نوع از کاهش حساسیت مشخصا به عنوان اختلال یا بیماری شناخته می شود. در این حالت برای ما کاملا مشخص است که فرد نابینا یا کم بینا نمی تواند بخشی از محرکات محیطی را دریافت کند و در نتیجه "ناتوانی بینایی" پیدا می کند.

از طرف دیگر، فهم موضوع حساسیت بیش از اندازه به محرکات محیطی به این آسانی امکان پذیر نیست. متاسفانه آنچه در کتاب ها و برخی از فیلم ها به شکل اغراق آمیز از "انسان برتر" (سوپرمن) نشان داده می شود، وجود نوعی توانایی برتر و خارق العاده از حس شنوایی یا بینایی است. این امر، فهم و درک اختلال بیش شنوایی(حساسیت بیش از اندازه به صدا) و دیگر موارد حساسیت بیش از اندازه به محرکات بینایی، لامسه ای، چشایی یا بویایی را دشوارتر می کند. در واقع، ما بر اساس پنداشت های قبلی خود این موارد را به عنوان ویژگی های مثبت و برتر می دانیم و از آن ها تصور اختلال یا بیماری نداریم. اما این یک واقعیت است که حساسیت بیش از اندازه به محرک های پیرامونی نوعی اختلال محسوب می شود. در افراد مبتلا به این نوع اختلالات، نور عادی می تواند کورکننده باشد، صدای معمولی می تواند نوعی ناشنوایی(حواسپرتی یا کم توجهی) ایجاد کند، یک تماس کوچک با پوست می تواند بسیار سوزاننده باشد، هر مزه ای ممکن است بدمزه احساس شود و هر بویی ممکن است بسیار مشمئز کننده باشد. اختلال پردازش حسی، اصطلاحی است که برای توصیف این نوع مشکلات به کاربرده می شود.


2- آیا حوزه فعالیت مرکز نیوشا بیشتر در زمینه اختلالات شنوایی و تعادل می باشد؟

بله. مرکز تخصصی نیوشا از سال 1380 تاکنون در زمینه کم شنوایی و بیش شنوایی(حساسیت بیش از اندازه به صدا) فعالیت می کند. حاصل این فعالیت، ارایه خدمات تخصصی به صدها کودک و نوجوان مبتلا به کم شنوایی و بدشنوایی و طراحی، ساخت و تولید بسیاری از محصولات توانبخشی شنوایی از جمله دستگاه بازتوانی شنوایی "نیوشا"(NEWSHA Auditory Trainer) و نرم افزارهای مختلف آموزشی طی دهه گذشته بوده است. درحال حاضر، خدمات تخصصی این مرکز شامل ارزیابی جامع حس شنوایی وتعادل، تعیین پروتکل های درمانی ویژه کم شنوایی و بدشنوایی، ارزیابی و تجویز سمعک ویژه نوزادان و کودکان، ارزیابی و درمان اختلالات وزوزگوش و بیش شنوایی، گفتاردرمانی، آسیب شناسی گفتار و زبان، کاردرمانی، خدمات روانشناسی، نوروفیدبک و همی سینک(Hemi-Sync) می باشد. 


3- آیا می توانید مثالی درباره اختلال بیش شنوایی بزنید؟

کودکی که دچار بیش شنوایی می باشد، پاسخ های رفتاری غیرمعمول به اصوات پیرامون خود نشان می دهد. نوع پاسخ های شنوایی این کودک متناسب با سن هنجار نمی باشد و تطابقی با آنچه از کودکان دیگر انتظار داریم، ندارد. در واقع کودک دائما پاسخ های رفلکسی ناگهانی نسبت به اصوات پیرامون خود نشان می دهد. تصور کنید که برای فرد مبتلا( و به ویژه کودکان که معمولا قادر به توضیح و بیان این مشکل نیستند) چقدر مشکل است که با هربار روشن شدن صدای موتور یخچال، پاسخ رفلکسی و ناگهانی به آن نشان دهد. حساسیت بیش از اندازه به صداهای پیرامون، بسیار خسته کننده و مستاصل کننده است و فرد را به شدت دچار مشکلات رفتاری و روانشناختی متعدد می کند. برای مثال برخی از کودکان در واکنش به این نوع از صداها، کاملا در سکوت فرو می روند، برخی از آن ها با خودشان حرف می زنند( شروع به آواسازی و صداسازی با خود می کنند و بسیار پرحرف می شوند)، برخی دیگر بی قرار و پرتحرک می شوند و دائما به این طرف و آن طرف حرکت می کنند و برخی دیگر، مضطرب و افسرده می شوند.

در نتیجه برخی از این کودکان سعی می کنند تا با غلبه بر منابع ایجاد کننده اصوات، وضعیت را کنترل کنند. این امر باعث می شود تا کودک خود تحریکی انجام دهد یا خودش را مشغول انجام کاری بکند. برای مثال ممکن است کودک دستان خودش را دائما تکان دهد، دست خودش را گاز بگیرد، شروع به کف زدن کند، جیغ و فریاد بزند یا اشیاء را پرتاب کند تا از شدت آزاردهندگی اصوات پیرامون خود بکاهد.

راه دیگری که ممکن است کودک برای مقابله با وضعیت پیش آمده برگزیند، خاموش شدن(سکوت) و ایجاد نوعی تدافع حسی است. تدافع حسی باعث می شود تا کودک به نظر ناشنوا بیاید یا از ارتباط با دیگران پرهیز کند. برخی اوقات حساسیت بیش از اندازه به صدا فقط در فرکانس های(اصوات) خاصی اتفاق می افتد و در همه صداها مشاهده نمی شود. این امر در کودکان مبتلا به اوتیسم شایع است.


4- برای درمان این نوع اختلالات چه کاری می توان انجام داد؟

پاسخ جامع به این سوال فراتر از بحث سوال و جواب فعلی است. به طور خلاصه باید گفت که که با توجه به اینکه اختلالات فوق، نوعی اختلال نورولوژیک می باشند، در درمان آن ها باید روی فعالیت مغز کار شود و از حساسیت بیش از اندازه کودک نسبت به محرکات مختلف کاسته شود. در مرکز تخصصی نیوشا، اختصاصا برای این نوع از اختلالات پردازش شنوایی(بدشنوایی و بیش شنوایی) برنامه های درمانی طراحی شده و اجرا می گردد.

مطالعات مختلف نشان داده است که با تحریک خارجی، ارتباط میان نورون ها افزایش پیدا می کند. اعتقاد ما این است که در کودک مبتلا به بیش شنوایی، ارتباط مناسبی که می باید بین نورون ها ایجاد شود تا خوگیری معمول به اطلاعات حسی را آسان تر کند، شکل نگرفته است. با بزرگتر شدن کودک ممکن است باعث ایجاد نوعی پاسخ های تدافعی در وی شود.

هدف ما در برنامه های صوت درمانی NLP، این است که کودک را در معرض اصوات فیلتره شده قرار دهیم تا ارتباطات عصبی لازم توسط مغز ایجاد شود. این کار با روش هایی انجام می شود که موجب ایجاد پاسخ های تدافعی نشود. بکارگیری این روش ها و قراردادن کودک در محیط بازی باعث می شود که مغز کودک با اطلاعات حسی موجود در جهان واقعی روبرو شود.

صدا درمانی شامل موسیقی هایی است که با استفاده از دستگاه ویژه NEWSHA Listening Trainer و با توجه به نوع اختلال فرد، تغییراتی روی آنها اعمال می شود. هم چنین برای استفاده آسان از برنامه صدا درمانی NLP می توانید پکیج درمانی نیوشان 2 را از فروشگاه اینترنتی موسسه تهیه نمایید. 

بازی های طراحی شده در برنامه NLP در عین کارآمدی، ساده هستند. همه این بازی ها به صورت ماشین سواری یا پرواز هواپیما است. هدف اولیه این بازی ها ایجاد محیطی مناسب است که کودک در آن به صورت مداوم حس تعادل و جهت یابی فضایی اش را به کار گیرد. با حرکت کودک، خط افق (که تعادل کودک با توجه به آن ایجاد می شود.) دائما به بالا و پایین یا راست و چپ منتقل می شود و کودک مجبور است طی کنترل وسیله نقلیه مجازی اش، به درستی به این تغییرات پاسخ دهد.این کار، شرایطی برای تمرین حفظ تعادل ایجاد می کند. زمانیکه کودک در حال بازی کردن است، مغز او در حال یادگیری و تطابق با شرایط تعادلی ایجاد شده است.این شرایطی که در محیط بازی ایجاد می شود، در دنیای واقعی، به عنوان مثال هنگام راه رفتن هم وجود دارد و یادگیری و تطابقی که حین بازی ایجاد می شود در این شرایط نیز باعث افزایش عملکرد تعادلی کودک می شود.

بازی های برنامه NLP، علاوه بر ایجاد محیط وستیبولار مجازی، شرایطی برای افزایش تمرکز و توجه بینایی فراهم می کند. مثلا طی بازی، زمانیکه کودک باید روی شیء خاصی تمرکز کند، در میدان بینایی اش دود یا ابرهای در حال حرکت قرار می گیرد. دقت کنید که ما روزانه در محیط اطراف خود که مملو از رنگ ها و اشکال مختلف است نیز در همین فضاها قرار می گیریم.

از دیگر دلایل وجود اشیای متحرک در این بازی ها، ایجاد تنوع است تا کودک برای شرکت در جلسات درمانی اش اشتیاق داشته باشد.

از ديگر مزاياي اين بازي ها، آموزش همراه با بازيست. همچنين دانش زباني كودك، بدون نياز به انجام آزمون هاي معمول، طي بازي ارزيابي مي شود.

به طور كلي اين بازي ها براي كودكان و با توجه به نيازهاي آنها طراحي شده به طوري كه كودك از انجام آن خسته و دلسرد نمي شود. به عنوان مثال براي كودكي كه حساسيت بيش از اندازه به صدا دارد، با توجه به نياز درماني اش از موسيقي آرام استفاده مي شود.


5- فرزند من چند بار در روز بايد به موسیقی هاي برنامه NLP گوش دهد؟

صوت درمانی در برنامه بازتوانی نیوشا(NLP) متناسب با نیاز و نوع اختلال هر کودک طراحی می شود. در برخی موارد جلسات به شکل هفتگی و صرفا در مرکز ارایه می گردد. در موارد دیگر ممکن است نیاز باشد کودک هر روز یکبار یا دوبار به موسیقی طراحی شده گوش دهد. معمولا در ابتدا بايد از ولوم كم استفاده كرد. زمان هر جلسه حداكثر 30 د قيقه است. اگر كودك شما حساسيت بيش از اندازه به محركات لامسه ای( يا تدافع حسي)‌ ندارد و به راحتي از هدفون استفاده مي كند، مي توانيد از ابتدا جلسات 30 دقيقه اي را با سطح ولوم پائين شروع كنيد. اما اگر كودك شما نمي تواند 30 دقيقه نشستن در يك مكان را تحمل كند، مي توانيد آن جلسه را قطع كرده و پس از آن زمان جلسات را به تدريج افزايش دهيد تا براي كودك قابل تحمل باشد.


6- آيا فرزند من مي تواند هنگام خواب، به موسیقی گوش دهد؟

بله. كودك شما مي تواند در زمان خواب به مطالب گوش دهد. نيازي نيست كه سطح ولوم را بيش از اندازه بلند كنيد. اما دقت كنيد كه در هنگام خواب هم نبايد بيش از 30 دقيقه، موسیقی را ارائه دهيد.

كودك من نمی تواند هدفون را روي سرش تحمل كند. آيا مي تواند از روش هاي ديگري براي گوش دادن به موسیقی ها استفاده كند؟

استفاده از هدفون، موثرترين راه براي گوش دادن به موسیقی هاست. اگر كودك شما حساسيت بيش از اندازه به محركات لامسه ای دارد می تواند از ساير روش ها از جمله بلندگوی ماشين،‌ استريوي خانگي و ... استفاده كند. گرچه بايد در نظر داشته باشيد كه استفاده از اين روش ها تاثير كمتري دارد.


7- چه مدت طول مي كشد تا نتيجه ي قابل مشاهده اي حاصل شود؟

زمان و میزان تاثیرگذاری برنامه NLP به عوامل مختلفی از جمله نوع اختلال، سن فرد و مشکلات همراه بستگی دارد. در برخی از افراد، تاثیرات درمانی طی چند جلسه اول مشاهده می شود. در برخی دیگر عمده تاثیرات قابل توجه در پایان دوره درمانی اتفاق می افتد. به همین شکل میزان ثبات و ماندگاری تاثیرات درمانی نیز در کودکان متفاوت است.

پاسخ هايي كه ممكن است بلافاصله پس از استفاده ديده شود شامل اين موارد است: احساس آرامش حين گوش دادن، بهبود تماس چشمي و مهارت هاي زباني، افزايش توانايي حفظ تعادل و ... .


8- آيا موسیقی ‌هاي برنامه NLP، اتيسم را درمان مي كند؟

ممكن است اختلالاتي از قبيل اتيسم، سندرم داون، فلج مغزي و برخي ضايعات مغزي پيچيده ديگر باعث ايجاد حساسيت بيش از اندازه به صدا باشند. در این حالت، استفاده از برنامه صوت درمانی NLP می تواند حساسیت بیش از اندازه به صدا را به شکل قابل توجهی کاهش دهد. اين برنامه باعث مي شود كه مغز انسان ياد بگيرد كه به نويز محيط عادت كرده و عكس العمل بهتري نسبت به اصوات محيطي داشته باشد كه اين امر منجر به ايجاد تطابق فیزیکی، ذهني و احساسي با جهان پيرامون مي شود.

در افراد مبتلا به اختلالات فوق لازم است هر 6 ماه یکبار ارزیابی های شنوایی تکرار شود و در صورت نیاز جلسات تمريني ارایه گردد.


9- كدام يك از روش های صدا درمانی NLP را بايد اجرا كنم؟

اگر با توجه به رفتارهاي كودكتان (مانند گذاشتن دست ها روي گوش و گريه كردن در محيط شلوغ يا خودداري از حضور در محيط هاي پر سر و صدا) مطمئن شديد كه حساسیت بیش از اندازه به صدا دارد، ارزیابی های کامل را نزد متخصصان مرکز نیوشا انجام دهید و بر اساس برنامه طراحی شده عمل کنید. نتايج قابل انتظار شامل اين موارد است: افزايش تماس چشمي، ارتباطات اجتماعي، ميزان توجه و آرامش.


10- در مورد استفاده از هدفون توسط اين كودكان، به جز موارد درماني، چه توصيه هايي داريد؟

در كودكاني كه جهت حساسيت بيش از اندازه به صدا، تحت درمان هستند، هرگونه سر و صداي بلندي مي تواند موجب بازگشت اين مشكل شود. در نتيجه والدين بايد تا حد امكان منابع نويز محيطي را كنترل كنند كه هدفون نيز يكي از اين منابع است. همچنين بسياري از كودكان داراي حساسيت بيش از اندازه به صدا عليرغم اينكه با شنيدن نويزهاي بخصوصي مي ترسند و فرياد مي كشند، وقتي در حال گوش دادن از طريق هدفون هستند، ولوم را در سطحي تنظيم مي كنند كه معمولا براي افراد نرمال، دردناك و غيرقابل تحمل است. پس در هر دوي اين موارد، بايد مراقب باشيد كه هيچ گاه ولوم بيشتر از حد معمول نباشد.


يكي ديگر از نكاتي كه لازم است در نظر داشته باشيد اين است كه هيچگاه اجازه ندهيد كسي از هدفون كودكتان استفاده كند. از آنجائيكه بسياري از كودكان مبتلا به حساسیت بیش از اندازه به صدا سابقه ابتلا به عفونت هاي مكرر گوش دارند، لذا رعايت بهداشت جهت جلوگيري از بروز مجدد اين مشكل بسيار ضروري است.


11- آیا تا بحال کسی با گوش دادن به این موسیقی ها حساسیتش به صدا بیشتر شده است؟

میزان تدافع حسی در برخی کودکان، به خصوص کودکان بالای 10 سال بسیار بالاست. در این گروه اطلاعات حسی می تواند باعث اضطراب شود. آنها از شنیدن صدا یا دیدن اشیا خودداری می کنند و حتی اجازه نمی دهند کسی آنها را لمس کند.

هدف از برنامه صدا درمانی NLP این است که با ارائه محرک های شنوایی با شدت های بالا و زمان کوتاه، دیوار حسی ای که این کودکان طی چندسال ساخته اند را از بین ببرد. با شروع اثربخشی این تحریکات، کم کم کودک کنترل کمتری روی اطلاعات حسی ورودی اش اعمال می کند. ممکن است این تغییرات در درصد اندکی از کودکان به طور موقت باعث ایجاد اضطراب شود. اما نگران نباشید. چراکه این حالت گذراست.

اگر پس از گوش دادن به موسیقی ها، حساسیت فرزندتان به اصوات محیطی موقتا بیشتر شد، برنامه را قطع نکنید. بلکه ولوم صدا را کمتر کنید. همچنین زمان هر جلسه را کاهش دهید. بدین ترتیب گذر از این مرحله، برایش آسان ترمی شود.

در نهایت، تقریبا تمام کودکان یاد می گیرند که چگونه بدون آنکه از قرارگیری در معرض صدا یا سایر محرک ها جلوگیری کنند، واکنششان به این محرک ها را به درستی کنترل کنند.


12-آیا برنامه صدا درمانی NLP برای بزرگسالان کم شنوا کارایی دارد؟

دستگاه های صدا درمانی در ابتدا به منظور کمک به کم شنوایی ساخته شد. اما اکنون به طور عمده جهت درمان کودکان مبتلا به حساسیت بیش از اندازه به صدا به کار می رود. برخی والدین کودکان مبتلا به اوتیسم که خود نیز حساسیت بیش از اندازه به صدا داشتند، از این CDها استفاده کرده و اعلام کردند که مشکلشان بهبود پیدا کرده است. اما مشکلاتی از قبیل کم شنوایی یا بیش شنوایی در بزرگسالان پیچیده تر بوده و عوامل مختلفی مانند آسیب های ناشی از سرو صدای محیط(نویز) و یا مصرف دارو و ... در آن دخیل است. به این منظور باید ارزیابی های دقیق تر را نزد متخصصین مرکز نیوشا انجام دهید تا پس از تشخیص مشکل، برنامه درمانی مناسب ارایه گردد.


13- آیا استفاده از موسیقی هایNLP برای یک کودک 9 ساله مناسب است؟

هرچه سن کودک کمتر باشد، استفاده از برنامه صدا درمانی تاثیر بیشتری خواهد داشت. اما استفاده از این برنامه در بیماران سالمندی که تحت جراحی قرار گرفته بودند هم نتایج مثبتی را حاصل کرد. بنابراین مطمئنا استفاده از آن برای یک کودک 9ساله میتواند مفید باشد.

14- آیا برای حصول نتایج مثبت لازم است تمام برنامه صوت درمانی NLP را اجرا کنم؟

در اغلب موارد، پس از استفاده از یک دوره درمانی، بهبودی مشاهده می شود. اما در صورتی که تمایل دارید بهبودی بیشتری را تجربه کنید، پیشنهاد می کنیم برنامه درمانی طولانی تری را اجرا کنید.


15- فرزندم 7 ساله است و دچار مشکلات خواندن است(مثلا در خواندن یک مطلب، یک خط را جا می اندازد). از آنجایی که این برنامه کارکردهای مغزی را تغییر می دهد، آیا می تواند به رفع این مشکل کمک کند؟

هدف از برنامه صوت درمانی NLP، آموزش مغز کودکان صرفا جهت خوگیری با تحریک های شنیداری است. گرچه استفاده از این برنامه مزایایی از قبیل بهبود تماس چشمی، ارتباط، تعادل، آرامش و ... را به همراه دارد، اما همه این نتایج به جز تعادل، به دنبال کاهش حساسیت بیش از اندازه به صدا ایجاد می شود. لذا نمی توان انتظار داشت که مشکل کودک شما صرفا با اجرای برنامه صوت درمانی مرتفع شود. به این منظور باید ارزیابی دقیق تری توسط تیم تخصصی نیوشا انجام گیرد تا در صورت نیاز روش های درمانی دیگر ارایه گردد.


 16- آیا استفاده از این برنامه توسط کودکان هنجاری که بیماری خاصی ندارند، اثرات سوء دارد؟

برنامه صوت درمانی NLP برای افرادی که از نظر عصبی هنجارند، طراحی نشده است. اما گوش دادن به آن برای کسی ضرری به دنبال ندارد.


17- دخترم وقتی در جایی صدای بلندی بشنود که باعث ترسیدنش شود، از حضور مجدد در آن مکان اجتناب می کند. مثلا هفته ی پیش به یک رستوران شلوغ رفتیم. ناگهان از دست پیشخدمت سینی به زمین افتاد که صدای بسیار بلندی ایجاد کرد و باعث ترس او شد. از آن روز او دیگر حاضر نیست به آنجا برگردد. من برای کاهش حساسیت او به صداهای محیط باید چکار کنم؟

با اجرای برنامه صدا درمانی NLP می توانید این مشکل را برطرف کنید. 


 18- زمان موسیقی ضبط شده روی هر برنامه چقدر است؟

هر برنامه شامل تقریبا 30 تا 60 دقیقه موسیقی است که با روش های خاص فیلتره و پردازش شده اند.


19- فرزند من در تلفظ بعضی از همخوان ها(صامت ها) مشکل دارد و نمی تواند کلماتی که با همخوان های "ک" و "گ" شروع می شوند را بیان کند. در حالیکه در تلفظ کلماتی که با "د"، "ب" یا "او" شروع می شوند، هیچ مشکلی ندارد. به نظرم در شنیدن کلمات مشکل ندارد، اما علیرغم تلاش زیاد نمی تواند آنها را بیان کند.

در این مورد ذکر چند نکته ضروری است:

شنیدن پدیده ایست که با گذر زمان اتفاق می افتد. هر کلمه شامل سه بخش آغازین، میانی و پایانی است که به دنبال هم می آیند. اگر در دریافت هرکدام از این بخش ها اختلالی ایجاد شود، فرد نمی تواند آن کلمه را بازگو کند که علت این امر همان گذرا بودن پدیده شنیدن است.

تصور کنید بخواهیم از پشت یک پرده کرکره ای نیمه باز به حیاط منزلمان نگاه کنیم که تعدادی شیئ بزرگ و کوچک در آن قرار دارد. قاعدتا می توانیم تا حد زیادی اشیای درشت تر را ببینیم و ماهیت آن ها را تشخیص دهیم. اما نمی توانیم ماهیت اشیای کوچکی که قسمتی از آنها در پشت پرده هستند را تشخیص دهیم. در مبحث گوش دادن، واکه ها (مصوت ها) را اشیای بزرگ و همخوانها (صامت ها) را اشیای کوچک آن حیاط در نظر بگیرید. دختر شما نمی تواند بخش آغازین برخی از صامت ها را بشنود و در نتیجه توانایی بازگویی آن ها را نیز ندارد. دلیل نشنیدن بخش آغازین صامت ها این است که سیستم دریافت شنیداری در قشر مغز او کندتر از حالت معمول عمل می کند. علیرغم تلاشی که او برای شنیدن می کند، نمی تواند اصوات را به طور کامل بشنود و تنها بخشی از آن را دریافت می کند.

اگر شما بخواهید جزئیات یک شی را ببینید، می توانید زمان بیشتری را صرف دیدن آن کنید. اما از آنجایی که شنیدن یک پدیده گذرا و سریع است، اگر در لحظه نتوانید بخشی از یک صدا را بشنوید، دیگر قادر به جبران آن نیستید.

در حال حاضر سلامت عصب شناختی فرزند شما بسیار مهم است. در واقع او باید با انجام فعالیت های هوازی معمول، اکسیژن کافی دریافت کند. همچنین باید رژیم غذایی مملو از مواد تازه داشته باشد و باید به اندازه کافی بخوابد. در مورد کودک شما، شاداب و پرانرژی بودن باعث ایجاد توانایی درک جهان پیرامونش می شود. در حالیکه اگر خسته و بی انرژی باشد قادر به درک و تعامل با محیط اطرافش نخواهد بود. توجه کنید که رعایت این نکات در مورد کودک شما اهمیت بیشتری دارد.

از دیگر نکات مهمی که باید مورد توجه قرار دهید، محیط صوتی اطراف اوست. محیط هایی که در آنها بازآوایی رخ می دهد( یعنی به دلایل مختلف از جمله صاف بودن سطوح، صدا به درجاتی دچار پژواک می شود.) احتمال کمرنگ شدن مصوتها در گفتار بالاست که باعث کاهش درک می شود. این حالت در مورد همه افراد صدق می کند. اما در فرزند شما، توجه به آن حیاتی تر است. چراکه او نمی تواند همه آنچه را که می شنود به درستی درک کند.

اگرخانه ای بزرگ با سقف بلند دارید، بهتر است روی زمین را با فرش و سقف را با کاشی های اکوستیک بپوشانید. در واقع هر کاری که بتواند از بازآوایی محیط شنیداری او بکاهد، به درک شنیداریش کمک می کند. لازم است این اقدامات در مورد کلاس درس او هم انجام شود. میزان بالای بازآوایی در کلاس های درس باعث ایجاد مشکل برای برخی دانش آموزان می شود. معمولا این کودکان به عنوان "اختلال نقص توجه (ADD)" در تشخیص داده می شوند،در حالیکه تنها مشکل آنها این است که نمی توانند خوب بشنوند.

با تشخیص زودهنگام این مشکل و اجرای برنامه NLP، امکان بازیابی مهارت های گوش دادن در فرزند شما افزایش پیدا می کند.

 



استفاده از این مطلب در سایت های دیگر فقط با ذکر منبع [موسسه دانش بنیان نیوشا] مجاز می باشد

تاریخ به روز رسانی: سه شنبه 3 مرداد 1396 تعداد بازدیدها: 7104
کلمات کلیدی: اختلال پردازش شنوایی، بدشنوایی
آدرس کوتاه صفحه: http://newsha.ir/P/1532
اطلاعات تماس با مرکز

آدرس: تهران- انتهای خيـــــابان امام خمينـی (سپه غربي) نرسيده به اتوبان يادگار امام پلاک 1386
تلفن مرکز: 60-66845959-021
نمابر: 66830409-021
پست الکترونیکی: Info@Newsha.ir
لینک های مرتبط

پزشک انلاین
مجله سلامـت
مجله پزشکی دکتر سلام
انجمن علمی شنوایی شناسی ایران
وب سایت جامع پزشکی و سلامت بیوطب

مراکز طرف قرارداد

خانـه کارگر
بیمه بانک ملت
بیمه بانک رفاه کارگران
عضویت در خبرنامه

با عضویت در خبرنامه نیوشا از آخرین اخبار و اطلاعیه های نیوشا با مطلع شوید.

پست الکترونیکی:



حقوق این سایت متعلق به مرکز تخصصی نیوشا می باشد. هرگونه کپی برداری پیگرد قانونی دارد