ورود عضویت یکشنبه 5 اسفند 1397
NEWSHA Skip Navigation Links
اطلاعیه: آغاز ثبت نام کارگاه آموزشی " ارزیابی و درمان اختلالات پردازش شنوایی مرکزی" 66830409
سبـد خرید
تعداد اقلام : 0
مجموع(ریال) : 0
حس خوب شنیدن
روش شنوایی – کلامی چیست؟

"مرکز تخصصی نیوشا"

پیشگام در ارایه خدمات تخصصی شنوایی به نوزادان و کودکان کم شنوا

بر مبنای "روش شنوایی - کلامی" یا "Auditory - Verbal Therapy" می باشد

 

 

AVT یک از روش های ویژه آموزش به کودکان کم شنوا بر اساس گوش دادن و صحبت کردن است. این روش به دلیل موفقیت های چشمگیرش در کشورهای کانادا، استرالیا و ایالات متحده آمریکا در فراهم آوردن شرایط زندگی، آموزش و تحصیل کودکان کم شنوا حتی با افت شنوایی در حد عمیق در کنار همسالان عادی، امروزه به سرعت در اکثر نقاط دنیا رو به گسترش است.

"مرکز تخصصی نیوشا"، طی سال های گذشته توانسته با همسو کردن نظرات و تصمیمات والدین، کارشناسان و مربیان در پیروی از مبانی AVT و اجرای آن، امکان تحصیل و آموزش فارغ التحصیلان خود در مدارس و مراکز مختلف در کنار کودکان عادی را فراهم آورد.
"مرکزتخصصی نیوشا" رسالت خود را آموزش و هدایت والدین و کودکان کم شنوا در راستای تلفیق با جامعه و زندگی عادی می داند و دسترسی و تحقق آن را بر مبنای پیروی از اصول زیر تعریف می کند:

- شناسایی کم شنوایی در ماه های آغازین تولد
- حمایت از والدین و آگاه ساختن آنها از روند پی گیری درمان کودک بر اساس برنامه های مداخله زود هنگام کم شنوایی
- اجرای برنامه AVT برای نوزادان و خردسالان کم شنوا با هدف رشد و توسعه زبان گفتاری بر اساس گوش دادن و صحبت کردن
- تربیت درمانگر شنوایی- کلامی از بین کارشناسان شنوایی شناسی و گفتاردرمانی
- همسو شدن افکار و برنامه های آموزشی مراکز پیش دبستانی و مدارس سازمان آموزش و پرورش با مراکز تخصصی در راستای توسعه فرایند تلفیق کودکان کم شنوا با همسالان خود در موقعیت های مختلف آموزشی و اجتماعی

 

 روش شنوایی – کلامی یا AVT چیست؟

روش شنوایی-کلامی (AVT) نتیجه طبیعی پیشرفت ‌های اخیر در دانش، مهارت و فناوری است. با استفاده از سمعک ‌های پیشرفته امروزی و پروتزهای کاشت حلزون، اغلب کودکان کم شنوا می‌توانند از طریق گوش دادن، به مهارت گفتار دست پیدا کنند. رسالت روش AVT کمک به کودکان کم شنوا در استفاده از توانایی گوش دادن و شنیدن برای برقراری ارتباط گفتاری است.

 

AVT  بر چه اصولی استوار است ؟

روش شنوایی-کلامی (AVT) بر مجموعه‌ای از اصول منطقی و اساسی بنا نهاده شده است. رعایت این اصول در آموزش کودکان کم شنوا و حداکثر استفاده از باقی مانده شنوایی برای رشد مهارت های گوش دادن و صحبت کردن ضروری است. هدف روش AVT آموزش و رشد کودکان کم شنوا در شرایط طبیعی و کسب استقلال است. این روش درمانی بر اساس اصول زیر بنا شده است:

  • تشخیص زود هنگام کم شنوایی با برنامه‌های غربالگری شنوایی

  •  راهبری کامل و جامع پزشکی و شنوایی شناسی شامل استفاده از سمعک، کاشت حلزون یا دیگر وسایل کمک شنوایی

  •  راهنمایی، مشاوره و حمایت از والدین و پرستار کودک، و کمک به آنها در درک بهتر تاثیرات کم شنوایی بر کل خانواده

  •  آموزش کودک کم شنوا در استفاده از مهارت گوش دادن برای رشد مهارت های ارتباطی و اجتماعی

  • رشد و توسعه مهارت های شنوایی - کلامی کودک از طریق آموزش های انفرادی

  • آموزش کودک در پایش صدای خود و دیگران برای افزایش وضوح گفتار

  •  تمرکز بر الگوهای طبیعی رشد مهارت های گوش کردن، زبان، گفتار و شناخت برای شکل گیری ارتباط طبیعی

  •  ارزیابی مداوم پیشرفت کودک در زمینه‌های فوق و تغییر در برنامه آموزشی در صورت لزوم

  •  کمک به تسهیل نیازهای اجتماعی و آموزشی کودکان در کلاس‌های درس عادی

 

چه عواملی بر پیشرفت کودک تاثیرگذارند؟

هر خانواده یا کودک از ویژگی های منحصر به فردی برخوردار بوده و شیوه زندگی و روش یادگیری خاص خود را دارد. رشد مهارت ‌های ارتباطی و گوش دادن از یک کودک به کودک دیگر و از یک خانواده به خانواده دیگر تفاوت دارد. از جمله عوامل متعددی که در پیشرفت این مهارت ها تاثیر دارند می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • سن تشخیص کم شنوایی

  • علت و میزان کم شنوایی

  • کارایی سمعک یا کاشت حلزون

  • راهبری و هدایت اقدامات توانبخشی

  • میزان باقی مانده شنوایی

  • سلامت عمومی کودک

  • وضعیت عاطفی خانواده

  • میزان مشارکت والدین

  • مهارت درمانگر

  • مهارت ‌های والدین یا پرستار

  • توانایی یادگیری و هوش کودک .

 

آیا AVT همان تربیت شنوایی است؟

AVT و تربیت شنوایی دو عنوانی هستند که اغلب به اشتباه به جای هم به کار می‌روند. این دو شیوه، مشابه هم نیستند. در AVT برخی از اصول تربیت شنوایی استفاده می‌شود، ولی نگاه این روش نسبت به رشد مهارت های شنوایی بسیار جامع تر و کامل‌تر است. هدف AVT، رشد مهارت گوش دادن در کودک کم ‌شنوا است تا بتواند از شنوایی به عنوان حس اصلی در دریافت اطلاعات و یادگیری استفاده کند. AVT بر رشد مهارت گوش کردن به عنوان اولین منبع فراگیری زبان (همانند رشد آن در کودکان طبیعی) تاکید بیشتری دارد. هدف تربیت شنوایی نیز بهبود مهارت های شنوایی است، ولی بر حس شنوایی به عنوان حس اصلی در فراگیری زبان تاکید ندارد.

این انتظار که حتی کودک با کم شنوایی عمیق نیز می‌تواند از باقی مانده شنوایی خود برای یادگیری زبان استفاده کند، تنها در روش AVT به چشم می‌خورد. AVT یک برنامه جامع توانبخشی است که در آن ویژگی‌های زبانی کودک از طریق گوش دادن رشد می‌یابد. در این روش گوش دادن جزئی از شخصیت کودک می‌شود و در زندگی روزمره وی مبنا قرار می گیرد، به طوری که مهرات گوش دادن صرفا به زمان انجام تمرینات در جلسات آموزشی محدود نمی شود.

 

چرا والدین باید درباره ادیوگرام اطلاعات داشته باشند!

آشنایی و درک کامل ادیوگرام و وضعیت شنوایی کودک به دلایل زیر حایز اهمیت است:

• بدانند کودکشان کدام ‌یک از صداهای محیطی و گفتاری را با سمعک می‌شنود و کدام ‌یک را نمی‌شنود. از این طریق، والدین می‌توانند تغییرات مناسب را در جلسات درمانی، کلاس‌ها و محیط زندگی روزمره کودک ایجاد کنند، به طوری که فرصت‌های مناسب برای یادگیری گفتار از طریق گوش دادن و شرکت در کلاس‌های آموزشی فراهم گردد.

• از تغییرات احتمالی کم شنوایی در فواصل زمانی مختلف آگاهی یابند. هر گونه تغییر در میزان کم شنوایی می‌تواند بر تنظیم سمعک یا کاشت حلزون  و روال برنامه درمانی تاثیر داشته باشد.

• بدانند چرا کودک در کلمات خاصی، خطاهای گفتاری مانند جایگزینی یا حذف را نشان می دهد. از این طریق می توانند تکنیک های مناسب برای رفع این خطاها را جستجو کنند.

• اطلاعات لازم درباره کم شنوایی و اثرات آن بر رشد گفتار و زبان، و توانایی یادگیری و ارتباط کودک را به اعضای خانواده، مربیان و افرادی که با وی در ارتباط هستند ، منتقل کنند.

• با در نظر گرفتن میزان کم شنوایی و فاصله از کودک، به طور مناسب و موثر با وی ارتباط برقرار کنند.

• در انتخاب سمعک یا کاشت حلزون برای کودک، نقش فعال و موثر داشته باشند.

• بتوانند وضعیت شنوایی کودک را برای سایر متخصصین به درستی توضیح دهند.

 

در AVT میزان فعالیت و مشارکت والدین چقدر است؟

با انتخاب روش AVT به عنوان روش درمانی کودک، مسئولیت بزرگی برعهده‌ والدین قرار می‌گیرد. والدین می‌آموزند که از هر تجربه‌ای به عنوان یک فرصت زبانی استفاده کنند و دیگران را نیز به انجام آن تشویق نمایند.

در این روند، والدین مسئول راهبری برنامه درمانی کودک خود بوده و درباره ادیوگرام، تقویت صوتی، تولید آواها و رشد مهارت‌های زبانی، آموزش‌های لازم را دریافت می‌کنند. در این روش، والدین انتظار دارند که کودکشان در دنیای عادی زندگی کرده و کم‌شنوایی، کمترین تاثیر ممکن را بر زندگی وی داشته باشد.

 

آیا بهتر نیست جلسات درمانی AVT هر روز دنبال شود؟

ملاقات هر روزه درمانگر، برای کودک و خانواده فایده چندانی ندارد. پس از تشخیص کم‌شنوایی کودک، مسیر زندگی والدین و تصورات آن‌ها در مورد کودکشان کاملا تغییر می‌کند. والدین تلاش می‌کنند تا هر گونه خدماتی که کودکشان برای موفقیت در زندگی نیاز دارد، فراهم کنند. در کل باید گفت با وجود آنکه ارتباط با درمانگر AVT بسیار مهم است، اما نقش کلیدی در این برنامه را والدین ایفا می کنند.

 

آیا کودک علاوه بر AVT به خدمات درمانی دیگر نیز نیاز دارد؟

در AVT والدین به عنوان بخشی از تیم درمانی می‌آموزند که چگونه برای کودک خود تصمیمات منطقی بگیرند. درمانگر نیز به والدین می‌آموزد که پیشرفت کودک را به طور مداوم و غیررسمی ارزیابی کنند. همچنین، درمانگر درباره کاشت حلزون، مسایل حمایتی و سایر خدمات، اطلاعات مفیدی را در اختیار والدین قرار می‌دهد و در تصمیم‌گیری ها به آنها کمک می‌کند. برای مثال، درمانگر ممکن است ارزیابی‌های دیگر یا درمان‌هایی مانند تلفیق حسی، فیزیوتراپی یا کار درمانی را توصیه کند. اگر کودک به جز درمان گفتار، زبان، شنوایی و شناخت، به خدمات دیگری نیاز داشته باشد، والدین مدیریت این خدمات را به عهده گرفته و به دیگر اعضای تیم نیز اطلاع می‌دهند.

 

این روش درمانی (AVT) چقدر طول می کشد؟

پیش از شروع AVT، مهارت‌های زبانی پایه کودک توسط آزمون‌هایی که روی کودکان طبیعی هنجاریابی شده‌اند، مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. بر این اساس، مهارت‌های زبانی کودکان طبیعی به عنوان مبنایی برای تعیین سطح زبانی کودک کم شنوا و پیشرفت‌ وی در طی جلسات درمانی در نظر گرفته می شود. در برخی موارد ممکن است پیشرفت زبانی کودک در حدی باشد که تنها یک یا 2 سال درمان شنوایی- کلامی برای وی کافی باشد، درحالی که در کودک دیگری ممکن است درمان تا چندین سال ادامه یابد. در هر حال، هدف AVT این است که در کمترین زمان ممکن کودک به توانایی لازم برای برقراری ارتباط با دنیای عادی دست یابد.

 

اگر در مهارت‌های کودک پیشرفتی مشاهده نشود، AVT  تا کی ادامه می یابد؟

با ارزیابی مهارت‌های پایه کودک در شروع AVT باید انتظار داشت که پس از گذشت یک سال، پیشرفت مهارت‌های زبانی وی به اندازه 12 ماه باشد. اگر رشد مهارت‌ها در این حد نباشد، باید تمام موانع احتمالی در رشد ارتباطی کودک مورد بررسی قرار گیرند.

اگرچه AVT برای اکثر کودکان کم شنوا و ناشنوا مطلوب است، اما گاهی پیش می‌آید که برخی کودکان از دیگر روش‌های آموزشی بهره بیشتری می‌برند. برای مثال، در کودکان دچار اختلالات پردازش  گفتار یا نوروپاتی‌های شنوایی شدید، ممکن است AVT گزینه مطلوبی نباشد.

اگر سمعک یا کاشت حلزون از کارایی مناسبی برخوردار باشد، اما پس از گذشت 12 تا 18 ماه، پیشرفت چشمگیری در توانایی‌های زبانی کودک مشاهده نشود، منطقی نیست که همچنان این روش درمانی دنبال شود. در این موارد باید نیازهای کودک به طور کامل در نظر گرفته شده و تصمیم مناسب دیگری اتخاذ شود.

 

آیا در AVT کودک فقط گوش دادن را می‌آموزد؟

از آنجا که در AVT از الگوی مراحل هنجار رشد زبان دریافتی و بیانی استفاده می‌شود، کودک کم ‌شنوا نیز دقیقا همان مراحلی را که یک کودک عادی طی می‌کند، می گذراند. در این روش کودک نه تنها می‌آموزد که گوش داده و صحبت کند، بلکه تفکر و درک(بر مبنای گوش دادن) را نیز فرا می گیرد.

 

والدین و درمانگر در جلسات AVT چه کاری انجام می‌دهند؟

والدین با مشارکت در جلسات درمانی، توانایی لازم برای کمک به کودک در برقراری ارتباط را کسب می‌کنند. والدین با مشاهده تمرینات، یادداشت برداری و کمک به تعیین نیازها و اهداف کودکشان، پیشرفت وی را تسریع می کنند.

به عنوان اعضای یک تیم، درمانگر و والدین با یکدیگر کار می کنند و به یکدیگر اطلاعات داده و از هم می‌آموزند. بحث درباره روند رشد مهارت ها در کودک در هر جلسه، از اهمیت زیادی برخوردار است. در انتهای هر جلسه، والدین و درمانگر به مرور فعالیت‌های انجام شده، موارد یاد گرفته شده و نحوه ادامه درمان می‌پردازند. در این بین ممکن است سوالاتی مطرح شود که در همان جلسه نتوان به آن پاسخ داد. این روند در جلسات بعدی نیز ادامه می‌یابد.

 

آیا در AVT از اشاره یا علایم بینایی نیز استفاده می شود؟

هدف AVT تلفیق مهارت گوش دادن با زندگی شخصی، اجتماعی و آموزشی کودک شنواست. در این روش، تمرینات شنوایی- کلامی به جای آنکه صرفا به عنوان یک "تکنیک" آموزشی هفتگی باشد، به عنوان شیوه ای از زندگی تلقی می گردد. از این رو، از هر فرصتی برای فراگیری زبان از طریق گوش دادن استفاده می شود.

در AVT از اشاره های دستی و بدنی و لب خوانی استفاده نمی شود. در حالی که در دیگر روش های آموزشی ممکن است از تمرینات شنوایی برای رشد و توسعه مهارت های گفتاری استفاده شود، اما در هیچ یک از آنها از مهارت گوش دادن به عنوان شیوه اصلی برقراری ارتباط استفاده نمی شود. این ویژگی، اصلی ترین وجه تمایز AVT از دیگر روش های آموزشی است.

 

آیا ممکن است AVT برای خانواده ای مناسب نباشد؟

با وجود آن که هیچ روش آموزشی وجود ندارد که برای همه کودکان کم شنوا و خانواده ها ایده آل و کامل باشد، اما AVT نتایج موفقیت آمیزی را برای اکثر خانواده ها به همراه داشته است. اگر کودک ناتوانی یا اختلال دیگری نداشته نباشد، انتظار می رود که بتواند مراحل رشد طبیعی مهارت های زیانی، شناختی و رفتاری را طی کند.

در این روش، تعیین اهداف درمانی و ارزیابی پیشرفت کودک توسط یک تیم تخصصی انجام می شود. در AVT انتظارات درمانی بالاست، و گاهی اوقات دستیابی به آنها بسیار دشوار است؛ اما در اکثر موارد، کودکان به سطح قابل توجهی از مهارت های گفتاری دست می یابند. اما در مواردی که پیشرفت زبانی کودک قابل توجه نباشد، اعضای تیم توانبخشی باید در مورد ادامه روند آموزش او تصمیم بگیرند.

 

سودمندی AVT چگونه اندازه گیری می شود؟

برای ارزیابی سودمندی AVT یا هر روش یا مداخله دیگر، هدف مداخله باید به روشنی تعریف شود. هدف AVT کمک به کودک کم شنوا در رشد ارتباط گفتاری است به گونه ای که بتواند روند یادگیری معمول را طی کرده و در محیط زندگی عادی، رشد یابد. غالبا از طریق ارزیابی های بالینی و فیلمبرداری از جلسات درمانی می توان شواهد مستندی از تاثیرات AVT جمع آوری نمود.

 

با اجرای AVT چه نتایجی قابل دستیابی است؟

در بررسی های علمی انجام شده روی فارغ التحصیلان روش AVT که مبتلا به کم شنوایی مادرزادی یا پیش زبانی شدید تا عمیق دو گوش بودند و کم شنوایی آنها در سنین پایین تشخیص داده شده بود و بلافاصله سمعک دریافت کرده و در برنامه های مداخله زودهنگام از نوع خانواده محور با تاکید بر حس شنوایی شرکت کرده بودند، نتایج قابل توجهی به دست آمده است. نتیجه این شناسایی و مداخله زودهنگام، تحصیل در مدارس عادی (تلفیقی)، گذراندن دوره دبیرستان و تحصیل در دانشگاه های عادی بود. این افراد در موقعیت های شغلی مناسبی استخدام شده و به خوبی با محیط خانواده و جامعه سازگاری پیدا کرده بودند.

برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید از طریق شماره تلفن 60-66845959 با کارشناسان مرکز تخصصی نیوشا تماس بگیرید.

 



استفاده از این مطلب در سایت های دیگر فقط با ذکر منبع [موسسه دانش بنیان نیوشا] مجاز می باشد

تاریخ به روز رسانی: شنبه 11 مهر 1394 تعداد بازدیدها: 10401
کلمات کلیدی: روش شنوایی – کلامی، روش AVT
آدرس کوتاه صفحه: http://newsha.ir/P/1208
اطلاعات تماس با مرکز

آدرس: تهران- انتهای خيـــــابان امام خمينـی (سپه غربي) نرسيده به اتوبان يادگار امام پلاک 1386
تلفن مرکز: 60-66845959-021
نمابر: 66830409-021
پست الکترونیکی: Info@Newsha.ir
لینک های مرتبط

پزشک انلاین
مجله سلامـت
مجله پزشکی دکتر سلام
انجمن علمی شنوایی شناسی ایران
وب سایت جامع پزشکی و سلامت بیوطب

مراکز طرف قرارداد

خانـه کارگر
بیمه بانک ملت
بیمه بانک رفاه کارگران
عضویت در خبرنامه

با عضویت در خبرنامه نیوشا از آخرین اخبار و اطلاعیه های نیوشا با مطلع شوید.

پست الکترونیکی:



حقوق این سایت متعلق به مرکز تخصصی نیوشا می باشد. هرگونه کپی برداری پیگرد قانونی دارد